top of page

Hallå marknadsförare! Ni beter er inte som folk.

  • 11 nov. 2020
  • 2 min läsning

Uppdaterat: 29 maj 2024


En man och en kvinna som dricker kaffe och arbetar med sina datorer

Brukar du ofta väga in dina egna mediavanor när du gör ett kampanjupplägg? Visst är vi också konsumenter – men vi som jobbar inom media, marknadsföring och reklam är inte typiska för befolkningen i stort. Extra tydligt blir det när vi jämför våra medievanor.

Ett brittiskt analysföretag har gjort en stor undersökning på de som jobbar inom marknadsföring kontra övriga befolkningen och deras mediebeteende. Här är som exempel resultaten för sociala mediekanaler:

ett diagram som visar hur olika konsumenter och marknadsförare använder sociala medier

(Källa: IPA 2019)

Även om medieanvändningen ser lite annorlunda ut i Sverige, så är principen den samma. Detta påvisar att marknadsförare har en överdriven tro på att konsumenterna är minst lika frekventa användare av digitala kanaler som de själva. Vi som jobbar inom kommunikation och media är i stor utsträckning storstadsmänniskor, sitter uppkopplade framför datorn stor del av vår arbetsdag (speciellt nu under pandemin tillhör vi dem som kan sköta vårt arbete hemifrån) och har andra vanor än resten av befolkningen.

Addera en ganska etablerad uppfattning om print-läsande och TV-tittande, så skiljer det sig dramatiskt. Vi får ofta höra att ingen läser tryckta tidningar och ingen tittar ju på TV längre. Men det stämmer inte alls med befolkningen i stort. Enligt senaste Mediebarometern i Sverige 2019 så ser fortfarande 56% av alla svenskar på linjär-TV en vanlig dag, och 31% läser en papperstidning. Ser man på nedlagd tid, så är det tablå-TV och radio vi lägger mest tid på.

ett diagram som visar hur mycket svenskar konsumerar olika media varje dag

Som sagt, det kan vara förödande att välja media enbart utifrån sitt eget mediebeteende utan att se till majoriteten av konsumenterna. T ex förstår man att även de så kallade "traditionella medierna" levererar faktiskt effekt, om man utgår från statistiken istället.

Ett diagram som visar hur mycket return on investment olika kanaler ger

(Källa: Business Science/Group M 2019)


Vill du veta mer om medievanor och medieval kontakta oss på LikeHouse så berättar vi mer utifrån just era målgrupper.

 
 
 

Kommentare


LikeHouse kommunikation och media AB 

Skeppargatan 26

114 52 Stockholm

Org. nr: 559081-1724

Knivskarpa reflektioner – direkt i din inkorg! Prenumenera på vårt nyhetsbrev!

Genom att klicka på skickaknappen godkänner du att dina uppgifter behandlas enligt vår integritetspolicy

  • LinkedIn
Branschvinnare 2023 bild

Branschvinnare i Sverige AB utser årligen de företag som får utmärkelsen Branschvinnare baserat på föregående års bokslut. En Branschvinnare är ett företag som har överträffat den egna branschens utveckling i såväl omsättning som resultat. Företaget måste även visa ett positivt resultat. Snittet räknas fram en gång per år och baseras på samtliga företag inom den aktuella branschen. I snitt är det bara 14,8 % av Sveriges aktiebolag som tilldelas utmärkelsen 2024. Branschindelningen är baserad på företagens SNI-kod.

Följ oss gärna på Linkedin!

bottom of page