Vad ska du som e-handlare tänka på under 2025?
- emilia838
- 21 mars
- 3 min läsning
Uppdaterat: 24 mars

Vad är viktigt för e-handlarna att tänka på för att lyckas under 2025? I Postnords årsrapport E-barometern 2024 identifieras de viktigaste trenderna för e-handlare att ha koll på, och vi på LikeHouse har sammanfattat de viktigaste.
För första gången på tre år har e-handeln en positiv tillväxt på 5% under 2024, enligt Postnords E-barometern. Detta gäller majoriteten av e-handels branscher, där framförallt apotekskategorin är den stora vinnaren med en tillväxttakt på 20%. Vissa branscher har dock haft det tuffare, inte minst bygghandeln med en tillväxttakt på -6%.

Hållbarhet i fokus
Att konsumenterna värderar företag som arbetar med hållbara affärsmål har vi sett tidigare och 2024 toppar det listan. Att företag som Sellpy, Tradera och Vinted är med på topp 20-listan över svenskarnas favoritaktörer på nätet, går hand i hand med den hållbara trenden, men även den lågkonjunktur som präglat marknaden. Samtidigt kan vi även se att de kinesiska lågprisjättarna Temu och Shein tar sig in på listan för första gången. Dessa har i motsats, kritiserats för dålig hållbarhet gällande farliga kemikalier i textilier, arbetsförhållanden samt att uppmuntra "slit och släng". Detta tyder på parallella köptrender där ena delen av konsumenterna prioriterar hållbarhet, medan andra främst lockas av låga priser och breda produktutbud.
Varukorgen blir viktigare
72% av konsumenterna avbryter köp i varukorgen varje månad, men varukorgen är fortfarande en viktig källa för att förstå konsumentbeteenden. På nätet finns tre typer av minneslistor: varukorgar, favoritmarkeringar och sparade listor. Dessa funktioner är högt värderade. Exempelvis anser 6 av 10 kvinnor att det är viktigt att varukorgen sparas även om de lämnar webben. Samtidigt vill 7 av 10 slippa registrering för att handla. Under 2025 blir det allt viktigare att se varukorgen som en del av köpresan, inte slutstationen, och att utveckla funktioner som underlättar köpupplevelsen.
Konsumenternas attityd mot reklam
Över hälften av konsumenterna föredrar att få reklamerbjudanden genom e-post eftersom det ger en känsla av kontroll och möjligheten att ignorera utskick. Trots detta är det dock endast 5% som anger e-postkampanjer som skäl till ett köp. Andelen som föredrar erbjudanden via sociala medier är låg, vilket kan bero på att marknadsföringen ofta är svår att undvika, som i sin tur skapar ett missnöje (Reklamrapporten 2024). Trots skepsisen mot reklam på sociala medier förblir dessa plattformar viktiga för e-handlare som vill nå nya kunder på grund av den stora räckvidden av inloggade personer och data.
Negativare syn på AI
Inställningen till AI inom e-handeln har under 2024 blivit mer negativ, särskilt bland yngre konsumenter som är mer medvetna om sina "digitala fotspår". Åldersgruppen 30–49 år är dock mer positiv till AI-lösningar. De tekniklösningar som konsumenter har mest positiv inställning till är personliga storleksrekommendationer, AI-baserad översättning på internationella webbplatser och AI-genererade rekommendationer av varor. AI-genererade reklambilder och texter kritiseras fortfarande, precis som under 2023. En förklaring till detta är fenomenet “uncanny valley”, eller “kusliga dalen” på svenska. Det innebär att bilderna ser nästan mänskliga ut men ändå uppfattas som obehagliga. En annan orsak till kritiken är svårigheten att avgöra varans äkthet när bilden är AI-genererad, vilket kan minska konsumenternas förtroende. AI bör därför främst användas för att lösa konkreta problem och förbättra kundupplevelsen, snarare än för att generera innehåll.
Sammanfattning
2025 blir ett år där hållbarhet, smarta varukorgsfunktioner och AI-drivna lösningar formar e-handeln. För att lyckas måste företag balansera innovation med konsumenternas behov av integritet och användarvänlighet.
Vill du läsa mer? Här kan du ladda ned rapporten.
Commentaires